En verden med underholdning

For de flestes vedkommende starter dagen på arbejdspladsen. Når det bliver fyraften hen på eftermiddagen, er der forskellige ting på programmet. Sport, indkøb, madlavning eller gåture med hunden. Og så slutter dagen typisk foran fjernsynet, hvor vi opdaterer os med nyhederne og ser film eller serier. Eller måske et helt andet program. Faktisk er det et vigtigt tidspunkt for os, for det er her, at vi kobler af fra dagens indhold. Så derfor er det også vigtigt, at vi har noget at se på, der fanger os. At have de rigtige tv-kanaler at zappe rundt på, bliver dermed vigtigt.

Tidligere var Tv’et det helt store samlingssted, dagens tv -program dikterede mange familiers tv-vaner. Det var med til at skabe en fælles referenceramme både i familien, men også i vores samfund. Alle havde set de samme programmer i weekenden, og så kunne man snakke om det om mandagen på arbejde. I dag lever vi i en verden med masser af underholdning og der er masser muligheder takket være internettet.

Internettet tjenester har lavet om på dette

Sådan er det ikke længere, og traditionel flow-tv får færre og færre seere. I stedet er streaming tjenester begyndt at indtage rollen som den primære underholdning.

Internettet er en stor del af vores liv. Vi er ikke kun afhængige af det i vores privatliv, men også på vores arbejdsplads. Og der er ikke de informationer, videoer eller billeder, vi ikke kan finde. Alt er tilgængeligt og ligger lige til venstrebenet, når vi skal finde det.

I dag findes der mange internettjenester, som streamer indhold via internettet. De mest populære er Netflix, HBO Nordic, TV2 play, Viaplay. Der kommer hele tiden flere til og det er et marked i rigtig stor vækst. Det betyder at vi for få hundrede kroner kan få et stort bibliotek af underholdning tilgængelig døgnet rundt.

Tv-seere er fortid

Tidligere snakkede man om seere, og nogle få tv-udbydere havde adgang til disse. Det betød at de havde et produkt som mange efterspurgte, da konkurrencen var minimal. De kunne tjene store summer på tv-reklamer og havde meget magt over seerne. I dag er der en stor gruppe som slet ikke ser traditionelle tv-kanaler, og det har betydet at man i dag begyndt at arbejde med begrebet målgrupper i stedet for seere.

I dag skal indholdet ikke finansieres af reklamer, men det finansieres i stedet for af det abonnement som kunderne betaler. Det betyder at der bliver produceret indhold efter hvad kunderne efterspørger. Det betyder at det er nødvendigt at identificere forskellige målgrupper, og at der produceres indhold som de efterspørger. Den primære målgruppe i starten var unge mennesker, og derfor var meget af det første indhold målrettet denne gruppe. De er stadigvæk den største målgruppe, men blandt de 50 til 65-årige er streamingforbruget gået markant de sidste par år.

Jo flere målgrupper der skifter til streaming, jo mere forskelligt indhold bliver der produceret. Nu er det ikke kun store tv-serier og film, men også mere nichepræget indhold. Det kan være et program om at rejse til Sri Lanka eller andre eksotiske destinationer.

De fleste har ikke længere brug for tv pakker, men de nøjes med en eller to streamingtjenester, og supplerer med de licensbetalte kanaler, så man kan se nyheder og holde sig opdateret om det danske samfund i aktualitetsprogrammer.